Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Regulamin kontroli wewnętrznych
Data utworzenia
2013-05-14
Opis
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNYCH I Ogólne zasady kontroli § 1.1 Kontrola całokształtu działań Wojewódzkiego Ośrodka Kultury obejmuje wszystkie czynności których celem jest stwierdzenie prawidłowości wyboru kierunków rozwoju, doboru i realizacji zdań. § 1.2 W szczególności kontrola ma na celu: a) badanie zgodności postępowania z obowiązującymi aktami prawnymi b) kontrole efektywności działań i realizacji zadań Wojewódzkiego Ośrodka Kultury c) badanie prawidłowości pobierania i gromadzenia środków, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków oraz udzielania zamówień publicznych d) badanie oraz ocenę faktycznej realizacji procesów gospodarczych i innych rodzajów działalności, następnie zaś przez porównanie ich z zamierzeniami wykrywanie odchyleń i nieprawidłowości w wykonaniu założonych zadań e) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości i ustalenie osób odpowiedzialnych za ich wystąpienie f) wskazywanie sposobów i środków zmierzających do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. § 2 Badania i oceny winny być dokonywane z punktu widzenie kryteriów legalności, sprawności organizacyjnej, celowości i rzetelności. § 3 Kontrola powinna być przeprowadzona w sposób umożliwiający: a) dostarczenie dyrektorom informacji niezbędnych do podejmowania decyzji związanych z zarządzaniem oraz bezzwłoczne sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości w nadużyć, b) zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności komórek organizacyjnych c) inicjowanie kierunków prawidłowego działania oraz wskazywanie sposobów i środków zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości oraz umożliwiających ich szybką likwidację. II Zasady organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej § 4 Regulamin niniejszy określa kompleksowy system kontroli wewnętrznej w oparciu o strukturę organizacyjną Wojewódzkiego Ośrodka Kultury, stosownie do zakresu zadań komórek organizacyjnych. W pozostałych wypadkach regulamin zawiera ustalenia wewnętrzne , oparte o obowiązujące przepisy. § 5 Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie kontroli wewnętrznej odpowiedzialny jest dyrektor. Sprawuje on osobiście ogólny nadzór nad skutecznością działania tego systemu, jak również prawidłowością wykorzystania sygnałów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej. § 6 Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wykonują z urzędu: zastępcy dyrektora, główny księgowy, specjalista ds. kadrowych i techniczno-administracyjnych, specjalista ds. wydawniczych, ja również wszyscy pracownicy, zobowiązani do jej wykonywania w zakresie powierzonych im obowiązków. § 7 Szczegółowe zakresy kontroli wykonywane przez poszczególnych pracowników określone są: a) w zakresach czynności b) w regulaminie obiegu dokumentów c) w regulaminie organizacyjnym d) w niniejszym regulaminie e) w bieżących zarządzeniach wewnętrznych. § 8 Osoby zobowiązane z tytułu zajmowanego stanowiska do sprawowania kontroli mogą upoważnić jakąś osobę ze swoich pracowników z wyjątkiem pracowników odpowiedzialnych za wystawianie dokumentów podlegających kontroli – do wykonania nałożonych na nich obowiązków z zakresu kontroli. § 9 W celu zapewnienia skuteczności kontroli wewnętrznej należy: a) przestrzegać ustalonego systemu dokumentacji i ewidencji zwłaszcza instrukcji obiegu dokumentów finansowo-księgowych b) przestrzegać odpowiedzialności pracowników za powierzony im majątek, jak również stworzenie im warunków, faktycznie umożliwiających dozór nad powierzonym mieniem c) ściśle przestrzegać zasad obowiązujących w zakresie trybu przyjmowania do pracy na stanowiska kierownicze lub związane z odpowiedzialnością materialną d) nie dopuszczać do tego, aby pracownikowi wydającemu dyspozycje w zakresie gospodarowania majątkiem były również powierzone czynności polegające na wykonaniu tych dyspozycji e) przestrzegać należytego systemu technicznej ochrony składników majątkowych, zwłaszcza w zakresie zabezpieczenia pomieszczeń kasy, magazynowych i administracyjnych. § 10.1 Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci kontroli wstępnej, bieżącej i następnej. § 10.2 Kontrola wstępna, tzn. kontrola czynności zamierzonych ma na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom przez badanie dyspozycji przed ich dokonaniem, kontrola wstępna obejmuje m.in. badanie wniosków, umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań. § 10.3 Kontrola bieżąca polega na badaniu czynności i wszelkiego rodzaju operacji w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi normami i przepisami. W czasie kontroli bieżącej bada się również rzeczywisty stan rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowość ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem i uszkodzeniem. § 10.4 Kontrola następna obejmuje badanie dowodów odzwierciedlających czynności już wykonane. § 11 Na dowód dokonania kontroli wewnętrznej dokumentu kontrolujący opatruje go podpisem i datą. § 12 W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący: a) zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty właściwym pracownikom z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian lub uzupełnień b) odmawia podpisu dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami, zawiadamiając równocześnie dyrektora o ujawnionym fakcie c) decyzję w sprawie dalszego postępowania podejmuje dyrektor. § 13 W razie ujawnienia w toku kontroli nadużyć kontrolujący jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym dyrektora, z jednocześnie zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód nadużycia. § 14 W każdym wypadku ujawnienia nadużycia dyrektor zobowiązany jest: a) zbadać czy nadużycie nie nastąpiło w wyniku zaniedbania obowiązków kontroli przez osoby do tego powołane b) ustalić jakie warunku umożliwiły nadużycie c) wyciągnąć na podstawie wyników przeprowadzonego badania konsekwencje służbowe d) przedsięwziąć w razie potrzeby środki w celu zapobieżenia powstania w przyszłości podobnych zaniedbań. III Zakresy kontroli wewnętrznej i odpowiedzialność § 15 Dyrektor WOK odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie kontroli wewnętrznej. Sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością i skutecznością funkcjonowania tego sytemu. § 16 Zastępcy dyrektora odpowiedzialni są za kontrolę i nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonanie zadań przez podlegające im stanowiska pracy. § 17.1 Główny księgowy odpowiedzialny jest za wykonanie obowiązków wynikających z ustawy z 26.XI.1998 o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155 poz. 1014). § 17.2 Do jego obowiązków należy wstępna, bieżąca i następna kontrola operacji finansowych , powodujących zmiany w składnikach majątkowych Wojewódzkiego Ośrodka Kultury. § 17.3 W celu realizacji swoich zadań główny księgowy ma prawo: - żądać od pracowników udzielania w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyliczeń - wnioskować do dyrektora o określenie trybu w jakim będą wykonywane prace statutowe i organizacyjne, aby zapewnić prawidłowe i terminowe dokumentowanie operacji gospodarczych. § 18 Odpowiedzialność pozostałych pracowników określają imienne zakresy czynności i regulamin organizacyjny. IV Uwagi końcowe § 19 Podstawę do opracowania niniejszego regulaminu kontroli wewnętrznej stanowią: 1. Ustawa z dnia 26.XI.1998 o finansach publicznych (dz. U. nr 155 poz. 1014 z późn. zm.) 2. Ustawa z dnia 29.IX.1994 o rachunkowości (Dz. U. Nr 121 poz. 591)
Plik
doc pobrano: 1 raz
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Dodano do BIP dnia: 2013-05-14 11:15:25